Hälsofördelar

___________

Att hoppa trampolin är ofta marknadsfört som den bästa och mest effektiva träningen du kan göra! NASA anser att “hoppa trampolin är den mest effektiva form av motion som människan kommit på hittills”. Trampolin är en skonsam träning som tonar muskler och förbättrar koordinationen. Det finns hur många hälsofördelar som helst med att BOUNCA.

Konditionsträning

En studie som utförts av NASA fann att 10 minuters studsande är en bättre kardiovaskulär träning än 33 minuters löpning. Rapporten sa att “för liknande nivåer av hjärtfrekvens och syreförbruknin, är storleken på den biomekaniska stimulin större med studsande än med löpning”. Att BOUNCA på en trampolin stimulerar också flödet på ett sätt som bidrar till att befria kroppen från gifter.

Koordination & Smidighet

Att BOUNCA ökar medvetenheten om din kropp och din känsla av balans och koordination. Du lär dig att styra koordinationen av armar och ben medan du studsar och att justera positionen för din kropp därefter. Förbättrad koordination och finmotorik kan hjälpa dig i andra sporter som också kräver koordination. Gymnaster och akrobater använder trampoliner för att förbättra koordinationen och kroppskontrollen i luften.

Skonsam träning

Även om studsande ger en intensiv träning för muskler och ben så absorberar trampolinen 80 procent av stöten från studsen. Till skillnad från löpning eller tennis, ger trampolinen din kropp en allsidig träning som samtidigt minskar risken för ledskador, särskilt i anklar och knän. Detta är särskilt fördelaktigt för personer med mindre rörlighet eller personer som genomgår rehabilitering.

Muskeltoning

Muskeltoning och smidighet förbättras och din andel kroppsfett reduceras genom att BOUNCA. Regelbunden användning av en trampolin kan också hjälpa till att förbättra din hållning och din generella muskelhälsa. John Beer, olympiska tränare för det brittiska trampolinlaget, säger att: “Dina stabiliseringsmuskler är nästan ständigt engagerade medan du studsar, vilket innebär en stramare, starkare mage och ländrygg”. Han håller också med NASAs forskning som hävdar att använda en trampolin hjälper till att förbättra hela kroppens styrka.

Förbättrad hälsa

Att regelbundet BOUNCA på en trampolin kan bidra till att öka kroppens ämnesomsättning och dess förmåga att bränna kalorier mer effektivt. Som en följd av den ökade G-kraften man kan känna på en trampolin, blir dina celler starkare. Att BOUNCA hjälper också till att öka aktiviteten hos immuncellerna som håller kroppens naturliga försvar högt och gör att du minskar risken för att bli sjuk.

Benskörhet

Att BOUNCA kan minska risken för benskörhet, frakturer och osteoporos. Att placera skelettet under upprepad lätt belastning medan du hoppar hjälper dina ben att bli starkare. Benmineraldensiteten förbättras också på samma gång. Trampolinen absorberar merparten av studsen, så att dina ben och leder skyddas när du tränar.

Mental hälsa

Att BOUNCA kan hjälpa till att bekämpa depression, ångest och stress genom att öka mängden av endorfiner som frisätts av hjärnan. Regelbundna sessioner kan hjälpa dig att slappna av, främja bättre sömnmönster och ge mer energi. Träning på trampolin ökar cirkulationen av syre i kroppen, vilket gör dig mer alert och förbättrar din mentala prestationsförmåga.